RECENZE: Tarja v Praze II.

14. února 2010 v 0:58 | rockandpop.cz |  TT-Recenze

Severská záře nad Prahou

22. 10. 2008 - Když jsem přišel před halu, ještě jsem netušil, co mě bude čekat. Nehledě na to, že jsem "zakufroval" hned na začátku (hezky jsem si obešel stadion Sparty, abych zjistil, že tudy cesta nevede a je tam plot). Když jsem tedy konečně dorazil před halu, už tam byl větší dav. Měli začít pouštět v 18:30. No…kdo bláhově myslel, že to tak bude, byl trpce zklamán. Fanynky stojící tu snad 5 hodin to dávaly najevo hlasitým pištěním a řvaním, zdržet se to o 10 minut navíc, jsem si jistý, že by prorazily dovnitř! A když už se pouštět začalo, běželo to rychlostí invalidního slimáka (aneb ať žijí dva udatní pořadatelé škubající lupeny). Když už se člověk prodral na plochu, byl tu další problém, předkapela ne a ne začít. Dle zákonů logiky to celé pasovalo dokonale - zdržení u vchodu muselo nutně znamenat i zdržení předkapely a celého koncertu. A pak…ano…světla se zhasla a vypuklo to.

Innocens. Mladá, česká, nadějná, metalová,…a podobných přívlastků bych tu mohl psát ještě spoustu. Prostě a jednoduše: banda o čtyřech členech, jedné člence a občas o pár hostech. Ona slečna má na starosti hlavní vokál. Letos jim vychází jejich oficiální debut - CD "Free /us/." Kdo je zasvěcen trochu více do tajů této pětice (já měl být asi básník…), jistě ví, že to není jejich první počin. Ano, mám na mysli placku "Where Are No Angels", která je brána jako jejich DEMO. Ovšem co se kvality týče, má určitě na to, rovnat se jejich debutu. A právě dnešní koncert byl jednou z jejich šancí z(ne)viditelnit se ve světě. Jak se jí chopili? Role to byla velice těžká, protože ještě nemají moc velkou základnu svých skalních fanoušků. Navíc s vokálem Tarji, se může rovnat jenom málokdo. Ostudu rozhodně neudělali, výšin metalu se však nedotkli. Zahráli pár songů, jak z DEMA, tak z debutového alba (které zpěvačka rozhazovala do publika hustěji než spojenci bomby na Drážďany). Jak jsem již napsal: jejich výkon neurazí ani neoslní výrazným způsobem, rozhodně ale patří k tomu lepšímu, co je dneska na české scéně k mání.

Když dohráli Innocens, přišourali si to pořadatelé a začali instalovat oponu. Netrvalo to moc dlouho a přišlo to! Tarja Turunen v Praze!

Tarja Turunen. Jméno budící respekt, sice jen na poli hudebním…ale budí. Fenomenální vokál "Ledové královny severu," byl ke slyšení na jaře ve Zlíně, dnes v Praze a zítra (v době psaní reportu už dnes) v Ostravě. Tarja se, po rozchodu s Nightwish, dala na sólovou dráhu. Deska "My Winter Storm" potvrdila, že její hlas je v perfektní formě a ač se u tuzemské kritiky moc neprosadila, u fanoušků úspěch vcelku sklidila. Tarja nezahálí, připravuje novou desku, a proto vyjela na turné "Storm Returs to Europe." S sebou si vozí vlastní kapelu. Kdo měl strach, že to budou "nějací joudové od vedle, třískající v garáži do popelnic", spletl se. Mike Terrana na postu bubeníka je dostačujícím důkazem kvality (pro ty, kteří ho neznají: Mike Terrana je velice zvláštní postavička. Vezměte trollího lovce z Warcraftu 3, dejte mu lidskou kůži a světlé vlasy, do rukou paličky, posaďte ho za pekelné, ostnaté bicí a…tradááá Mike Terrana je na světě…) a i ostatní, kytaristou počínaje a cellistou konče mají ve svém "seznamu působišť" známé kapely. Konec teorie, jdeme na věc.

Úvod Tarji na podium byl velmi efektní. V přední části podia byla pověšena opona, takže byly vidět jenom obrysy. Tarja tak odzpívala větší část první písně. Pak opona spadla, ozval se neskutečný řev a my ji viděli. Královnu severu. A začalo to…Tarja si s námi v podstatě dělala, co chtěla. Od prvního okamžiku, kdy jsme ji spatřili až po úplný konec. Tryská z ní charisma, vznešenost a aura, kterou můžu pojmenovat třeba X faktor (přísahám právníkům televize NOVA, že jsem NIKDY NEVIDĚL jejich hudební pořad). Když se začne pohybovat po podiu, je to, jako by tam opravdu řádila bouře. Energická, nespoutaná, vznešená bouře.

Po celý průběh koncertu měnila kostýmy. Show byla dokonalá. Snad jen světel bylo na můj vkus trochu moc. Tarja si to ale může bez problému dovolit, protože u ní je jasné, že zpívat umí a nesnaží se jenom natřásat a spoléhat na efekty (jak je to typické jinde…). Na koncertu v Praze také pršeli sloni. Ne, nejsem zdrogovaný! Fanynky Tarju doslova zasypali plyšáky a v 90 % případů to byli sloni. Celou věc odstartoval malý, nevinný plyšák vržený na podium. Když se pro něj Tarja sehnula se slovy "What's this?" začala palba nabývat na intenzitě. Jeden obzvláště velký, růžový jí málem trefil (nebýt doslova "matrixovského" uhnutí). Ehm…zpět k hudbě. Bylo vidět, že jí to baví. A bylo vidět, že to baví publikum, protože řev málem zbořil Incheba arenu. Zahrála nám hodně věcí z placky My Winter Storm a pár písniček z dob Nightwish (Passion and the Opera, Dead Gardens, Nemo, Wishmaster). Jedním z vrcholů celého koncertu byl moment, kdy zpívala pomalou píseň, sama hrála na klávesy a doprovázel ji jenom cellista. Za zmínku stojí také sólo na bicí. Sóla na bicí, většinou k smrti nudná, bývají výplní, když si zbytek kapely potřebuje odpočinout, občerstvit se - zkrátka nabrat síly. To by tu ovšem nesměl být Mike Terrana. Sólo v jeho podání je něco úžasného. Nuda se rozhodně nekoná, perfektní rytmus, machrovinky s paličkami - až si člověk říká, kde má schovaný další pár rukou. Přidejme k tomu jeho pekelné bicí s ostny, jeho celkový zjev a máte zážitek, na který jen tak nezapomenete.

Už je pozdě a plkat superlativa bych tu mohl až do rána (eh, ono ráno je…). Takže to zkrátím: Češi milují Tarju a Tarja miluje své fanoušky - nebo to hraje tak přesvědčivě, že by si mohla jít pro Oscara - tomu osobně moc nevěřím, protože když se na ní člověk podíval během koncertu, viděl čistou radost z hudby, z davu, který neúnavně skandoval a křepčil. Každý ať si na to svůj názor udělá sám. Jedno je však jisté. Odchodem z Nightwish svůj vnitřní oheň Tarja neztratila. A pokud bude pokračovat ve slibně nakročené sólové kariéře stejně, jako jí to šlo doteď, rozhodně se na poli hudby neztratí.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.